YM 8

 

YM 8 i Køge 28. august 2004

flere billeder og film

Til Østbanen: 12. januar 1984 Vægt:  
Byggenummer: Længde:  
Normalt sammenkoblet med: YS 18 Antal siddepladser: 40
Waggonfabrik Uerdingen har bygget toget

Toget blev leveret med 2 x 180 HK dieselmotorer. På Østbanens Y-tog er tophastigheden ca 90 km/t.

Hændelser:
12. januar 1984
Toget leveres til Østbanen som et togsæt - fast sammenkoblet med YS 18. Vognen blev leveret uden toilet, men med et flexrum med indstigningsmulig istedet for et pakrum.

slutningen af 1986
Toget kommer på værksted for at få påmonteret en ekstra fjeder i brændstofpumpen. Dette skulle give en bedre acceleration, som netop er et problem i den seneste levering af Y-tog.

slutningen af 1986
Der indføres rygeforbud i styrevognen og rygere henvises til pakrummet i motorvognen.

slutningen af 1987
Østbanen indfører rygeforbud i hele toget.

6. december 1993
Ved Hårlev Mark syd for Hårlev påkøres en bilist, der ved at sidde i sine egne tanker helt har overset blink og tog. Bortset fra en skadet bil og "hudafskrabning" på YM8 kommer ingen noget til. Se udklip fra Dagbladet Køge.

7. maj 2001
En bilist kører af ukendte årsager direkte ud foran YM8/YS18 i overskæringen ved Hårlev Mark. Bilisten fastklemmes og bliver alvorlig kvæstet. YM8 afspores og ødelægger en del betonsveller. Se udklip fra Dagbladet Køge, udklip 1, udklip 2 og udklip 3.

29. december 2005
En større snestorm på Østsjælland går også udover Østbanen. YM8/YS18 kører fast i sneen ved Himlingøje og YM2/YS12 spærres inde i Store Heddinge.

Tilføjelser eller rettelser? Skriv til mig.

Kilder: Draisinen (Østsjællandske Jernbaneklubs medlemsblad)
Birger Wilcke / Østbanen 1879-1979
Østsjællands Tidende
Dagbladet