Uheld / ulykker på Østbanen

 

Hændelser:
2. januar 2006
5 heste skræmmes af nytårskrudt og bryder ud af deres indhegning. Uheldigvis finder de vej til banelegemet i samme øjeblik som YM3/YS13 kommer kørende. De bliver dræbt på stedet. Se udklip fra Dagbladet Køge.

11. marts 2005
Togsæt YS16/YM6 rammes af en varevogn i overkørslen ved Store Linde. Føreren af varevognen bliver dræbt på stedet, nogle passagerer i toget må på hospitalet. Begge vogne i toget afspores og YS16 (der var forrest) står nærmest på tværs af skinnerne. I løbet af natten bliver togsættet fjernet, så trafikken igen kan køre normalt lørdag morgen. Se udklip fra Dagbladet Køge, udklip 1 og udklip 2.

30. november 2004
En afsporing ved Østbanens værksted i Hårlev betød, at en del tog blev spærret inde. Istedet blev der indsat busser i morgenmyldretiden indtil en tilkaldt kran kunne løfte togsættet på sporene igen og dermed gøre plads til de "fængslede" tog. Se udklip fra Dagbladet Køge.

11. februar 2004
Ved Ll. Heddinge ser en knallertkører tilsyneladende for sent at bommene er gået ned. Pgl forsøger at bremse, men glider ind under bommene og rammes af toget. Personen er dræbt på stedet.

7. maj 2001
En bilist kører af ukendte årsager direkte ud foran YM8/YS18 i overskæringen ved Hårlev Mark. Bilisten fastklemmes og bliver alvorlig kvæstet. YM8 afspores og ødelægger en del betonsveller. Se udklip fra Dagbladet Køge, udklip 1, udklip 2 og udklip 3.

31. august 2000
YM1/YS11 påkører en traktor i en ubevogtet overkørsel lige syd for Store Heddinge. Føreren af traktoren bliver dræbt på stedet og toget får store skader. Toget kan selv, med lav hastighed, køre til Hårlev for udbedring af skader. Østbanen er nødt til at låne materiel fra andre baner i et stykke tid, da flere tog nu er på værksted efter påkørsler. Se udklip fra Dagbladet Køge.

7. august 2000
Ved overskæringen lige vest for den gamle Fakse A Station overser en bilist lys og lydsignalet, måske pga den kraftige morgensol. Toget fra Fakse Ladeplads mod Køge bliver ramt af bilen og bilisten slynges ud. Bilisten bliver dræbt på stedet. Toget trækkes senere til Hårlev for udbedring af bl.a. bremsesystemet. Se udklip fra Dagbladet Køge.

20. december 1999
En bilist får knust sin bil til ukendelighed i en overkørsel ved Hårlev denne morgen. Bilisten er standset for rødt blink, men en bagvedkørende bilist ser det ikke og kan pga det glatte føre ikke nå at standse. Den forreste bil skubbes ud på skinnerne, men bilisten kan pga sammenstødet ikke komme ud. Heldigvis styrter den bagvedkørende bilist til undsætning og ved fælles hjælp når de begge væk inden Østbanens tog brager ind i bilen og totalsmadrer den. Se udklip fra Dagbladet Køge.

12. oktober 1999
I Hårlev svigter bremserne på toget der ankommer fra Rødvig. Toget skal sammenkobles med toget fra Fakse Ladeplads, men ca 2 meter før sammenkoblingen svigter bremserne totalt og de to tog ramler sammen. Der sker ingen materiel skade, men passagerer fik småknubs og en forskrækkelse. Toget tages ud af drift, da det menes at skyldes for varme bremseklodser. Se udklip fra Dagbladet Køge.

22. december 1998
En plov hindrer "grisen" i at komme helt til Rødvig Station. Ploven er spændt bag på en traktor, hvis fører ville pløje tæt ved jernbanesporene. Men jorden var for blød, traktoreren sad fast, og ploven hang ind over sporene. Da det er ca 300 meter før Rødvig Station kører toget ikke særlig stærkt og føreren når at standse. Passagererne må dog selv gå det sidste stykke, og dem der skal med til Køge, må gå ud til toget. Efter en times tid er både traktor, plov og fører flyttet. Se udklip fra Dagbladet Køge, udklip 1 og udklip 2.

10. marts 1997
Togdriften mellem Køge og Hårlev indstilles i 1½ time i eftermiddagsmyldretiden, da der findes en bombelignende genstand på sporet lige syd for Køge. Det viser sig at være en snydebombe, der minder om dem Hjemmeværnet bruger. Det er dog ikke Hjemmeværnet, der har glemt eller tabt den. Se udklip fra Dagbladet Køge.

27. december 1995
I Køge glider et af Østbanens tog lidt i 7 ligeså stille af sporet pga sne, præcis da det er nået over jernbaneoverskæringen. Passagererne må gå det sidste stykke til stationen og bommene hæves manuelt. Ved 10-tiden var toget kommet på sporet igen og normalt togdrift kunne genoptages. Se udklip fra Dagbladet Køge.

13. september 1995
En kvinde torpoderer med sin bil toget mod Fakse Ladeplads ved overskæringen ved Store Linde. Kvinden overser tilsyneladende blinkene og kører ind i toget, da det er næsten over overskæringen. Bagerste vogn afspores. Ingen passagerer kommer noget til, men kvinden bliver hårdt kvæstet. Se udklip fra Dagbladet Køge, udklip 1 og udklip 2.

22. maj 1994
Lidt syd for Hårlev Station har nogen plantet en 2½ meter lang og kraftig bjælke på højkant midt på sporet. Østbanens tog mod Fakse Ladeplads kan ikke nå at standse og togets front får grimme skader og en del af undervognen ødelægges. Se udklip fra Dagbladet Køge.

9. maj 1994
To labrador-hunde stikker af fra hjemmet i Himlingøje. De bliver fundet på sporet mellem Grubberholm og Vallø, men flytter sig desværre ikke da toget kommer susende. Toget kan ikke nå at standse, og de to hunde bliver dræbt på stedet. Se udklip fra Dagbladet Køge.

6. december 1993
Ved Hårlev Mark syd for Hårlev påkøres en bilist, der ved at sidde i sine egne tanker helt har overset blink og tog. Bortset fra en skadet bil og "hudafskrabning" på YM8 kommer ingen noget til. Se udklip fra Dagbladet Køge.

8. april 1992
En bil rammes af YM5/YS15 ved Bjælkerup. Bilisten har i den kraftige tåge overset en anden bil, der holder ved overskæringen og i forsøget på at undgå påkørsel med denne bil, havner han selv på skinnerne foran toget. Bilisten når dog at stige ud og ingen kommer til skade. Se udklip fra Dagbladet Køge.

10. oktober 1991
En ladvogn rammes af "grisen" ved Bjælkerup. Pga kraftig tåge har en bilist overset jernbaneoverskæringen og en ladvogn der holder foran bommene. Ladvognen påkøres, skubbes ind foran toget og påkøres igen. Se udklip fra Dagbladet Køge.

?? 1985/1986
Et Y-tog afspores i et sporskifte i Vallø da sporskiftet pga en menneskelig fejl ikke var blevet låst. Efter 3 timer er toget atter sat på sporet og kørt på værksted - togdriften kan derved genoptages. Se udklip fra Dagbladet Køge, udklip 1, udklip 2 og udklip 3.

24. oktober 1985
YS11 (der på daværende tidspunkt kører sammen med YM4) afspores i et sporskifte i Rødvig.

14. september 1985
I en ubevogtet overskæring ved Rengegården på Rødvig-linien overser en ung traktorfører toget og traktoreren klippes over. Heldigvis har traktoreren en tonstung kornvogn spændt bagefter og føreren slipper uden skrammer. Ulykken sker få km. fra Ll. Heddinge overskæringen, hvor to personer blev dræbt få uger tidligere. Se udklip fra Dagbladet Køge, udklip 1 og udklip 2.

29. august 1985
To personer bliver dræbt da de i en bil overser blinkene ved overskæringen ved Ll. Heddinge og rammes af toget fra Rødvig. Se udklip fra Dagbladet Køge, udklip 1 og udklip 2.

1. november 1984
YM6/YS16 kører om morgenen ind i en lastbil ved overkørslen ved Værløse på landevejen mellem Fakse og Karise. Lastbilchaufføreren har pga tæt tåge ikke set at bommene er gået ned og kommer derved til at holde på overskæringen i samme øjeblik som toget kommer. Lastbilchaufføren dør senere af sine kvæstelser. Se udklip fra Dagbladet Køge, udklip1 og udklip 2.

Tilføjelser eller rettelser? Skriv til mig.

Kilder: Draisinen (Østsjællandske Jernbaneklubs medlemsblad)
Birger Wilcke / Østbanen 1879-1979
Østsjællands Tidende
Dagbladet